"Vannak, akik számára a dolgok problémák és vannak, akik számára a problémák maguk a dolgok"
Balázs Béla
Előretekintve
"Vannak, akik számára a dolgok problémák és vannak, akik számára a problémák maguk a dolgok"
Balázs Béla
A 2016-os év végére láthatóan a kormányzat fókuszterébe került a
turizmus - ami mindezidáig elhanyagolt és alulértékelt gazdasági szegmens volt.
Ennek hátterében az állhat, hogy a turizmust és az erdészeti gazdálkodást
egyazon kormányzati szereplő, az MFB Zrt. birtokolja (100% tulajdonjoggal a Magyar Turizmus Zrt és (pl.) a Pilisi Parkerdőgazdaság Zrt. tekintetében). Valahol, valaki úgy
döntött, hogy a kettő együtt nem mehet - menjen az egyik, a másik meg éljen
meg, ahogy tud. Persze ez feltételezés, de látva a valóságos helyzetet,
különösen olyan összehasonlítások elvégzésével, hogy hogyan működik együtt
erdészet, mezőgazdaság, természetvédelem és turizmus
más országokban
nem lehetséges más magyarázat a magyarországi helyzetre, mint az, hogy
valamiféle mesterséges irányítás következménye, mivel ilyen természetellenes
megosztottság sehol máshol nincsen, ahol gazdasági megfontolások irányítják
ezeket a gazdasági területeket. Lehet persze felhozni erre a hazai törvények
hiányosságait, melyek nem, vagy rosszul szabályoznak idevágó fontos kérdéseket.
De ettől még az az igazság, hogy természetvédelem és mezőgazdaság, vagy
természetvédelem és erdőgazdálkodás vagy mindez együtt és még a turizmus is,
csodálatosan megférnek egymás mellett például Angliában - pedig egy fejlett
ipari országról van szó! Ami ebből budakeszire tartozik, illetve tulajdonképpen
az összes környéki településre, az
a Duna-Ipoly Nemzeti Park és a Pilis Parkerdőgazdaság tevékenysége.
Mindkét szervezet ellenérdekeket képvisel az önkormányzatokkal és a
lakossággal szemben. Az önkormányzatok a korábbi tapasztalataik tükrében bele
se fognak olyan ötletelésbe, aminek köze van a turizmusfejlesztéshez, mert
nincs, vagy alig akad olyan elképzelés
ebben a témában, ami vagy egészében vagy alapvető részleteiben ne menne szembe
ezzel a két gigaszervezettel. Mint azt ebben a blogban korábban bemutattam (A városfejlesztés zsákutcája), Budakeszi önkormányzata még az előremutató, megoldásokat kínáló és
az egész közösség érdekét szolgáló terveket is elutasítja valamiféle nepotista,
vagy korrupt érdek érvényesítése érdekében. Az érdekeltek közötti egyeztetés és
a konfliktusok lezárása helyett, valamiféle vélelmezett előny jövőbeni
lehetséges megszerzésének képzelt lehetősége miatt minden valóságos, gyakorlati
és egyértelmű megoldást megakadályoz (márpedig Budakeszin nemigen vannak
konfliktusmentes ügyek).
Ez az állapot azonban nem tartható! Az önkormányzatok érdeke a helyi
turizmus fejlesztése volna - más forrás
híján. A Parkerdőgazdaság feladata ugyanez lenne, de ezt a közfeladatot az
1980-as évek óta nem látta el (eltekintve a kezdeti évektől). Az azóta eltelt
évek során éppen az idei év volt az, amikor újból változni látszott valami -
ami közel 30 évnyi kihagyást jelent és ez elfogadhatatlan egy közpénzekkel
gazdálkodó, közfeladat ellátására kötelezett szerv esetében.
Az önkormányzatok jövője
a turizmuson múlik és előbb-utóbb asztalhoz kell ülniük a helyileg
érdekelt egyéb szervezetekkel és más tulajdonosokkal, hogy valamilyen
elmozdulást kieszközöljenek. Valamikor el kell indulnia annak a folyamatnak,
amely során a most hatóságként, gyakran erőszakosan föllépő, ám semmilyen
hatósági jogosítvánnyal nem rendelkező erdőgazdaságot a helyére teszi, azt a
hatalmat amit jelenlegi birtokol megvonja tőle és az önkormányzatok
zöld-turisztikai fejlesztéseinek teret biztosít. Az általunk megismert
erdészeti gazdálkodó, amellyel a környéken eddig kellett tárgyalni, jelenlegi
formájában nem tárgyalópartner.
Ezt mi sem igazolja jobban, mint az, hogy az elmúlt évtizedek alatt
nem történt semmilyen pozitív elmozdulás egy minőségi turizmus létrehozása
érdekében, mert az ezt a gazdasági területet is kizárólag a magáénak tekintő Parkerdőgazdaság
a lakossági (vagy önkormányzati) kezdeményezéseket megakadályozta (persze,
hiszen szemben a fakitermeléssel, még ők maguk is ezt az ágazatot tartják a
saját tevékenységei közül leginkább kifizetődőnek (Vadaspark)) - ugyanakkor
mégsem hajlandó a fejlesztéseket megvalósítani - pedig a legtöbb terület a
saját tulajdonában vagy kezelésében van!
A turizmus jövője
tehát jelenleg rossz kezekben van. A kormányzat számára ráfizetés a
közfeladatot elhanyagoló és a nemzeti vagyont elherdáló erdőgazdaság kezében
hagyni a turizmust. Az önkormányzatok önérdeke sokkal alkalmasabb gazdálkodóvá
teszi őket - természetesen ezt a kérdést nem lehet az önkormányzatokra hagyni
teljes egészében. A fejlesztéseknek szigorú környezeti kívánalmaknak kell
megfelelniük, mivel a budapesti agglomerációban vagyunk, ahol ez különösen
kritikus kérdés. Az önkormányzatok önkényes és törvénytelen területfoglalásai
és a tulajdonosok szintén jogellenes területhasználatai éppen a turizmus
élénkítésével együtt válnának könnyebben kezelhetőkké - a megfelelő keretek
között.
Talán itt lenne az alkalom fölemlíteni a Normafa esetét, ha
önkormányzat, erdészet, nemzeti park, tulajdonosok és civil lakosság
együttműködéséről példát szeretnék felhozni. Azt szemlélteti, hogy mi mindent
kellene összeegyeztetniük az érdekelteknek, a terület tulajdonosai, használói,
a feladatok felelősei. Saját szempontjaik mellé be kell vezetniük a
vagyonelemekkel való szakszerű gazdálkodás, a turizmus és a természetvédelem
szempontjait is. A Normafa kapcsán született egyezségben, a korábbi
területkezelő Pilis Parkerdőgazdaság, a tornyosuló problémák és az állandó
konfliktusok megoldása helyett, lemondott területi tulajdonjogáról (ennek
hátterében talán több is áll, mint a kellemetlen közfeladattól való mentesülés).
Az önkormányzat kapott egy értékes területet, de vele együtt egy nagy gondot is
a nyakába vett: mégis, ez talán jobb helyzetet eredményezett annyiban, hogy az
érintettek köre eggyel csökkent, tehát a konfliktusok is kezelhetőbbé
váltak. Ilyen értelemben jó példa
a Normafa rendezése
a távlati szempontok érvényesítésének fontosságára is. Ha a
turizmusról szót ejtünk, akkor ez nem csak problémákat, de anyagi bevételeket
is jelent. A turisztikai nyomás (különösen a János-hegy környékén) olyan nagy,
hogy ezt a tehertételt nem csak csökkenteni, szabályozni kellene, de egyúttal bevételi
forrásként kellene hasznosítani. A turisztikai nyomás kezeléséhez megfelelő léptékű
fejlesztés - ami csupán járulékosan, de jelentős mértékben, valóságosan is csökkentené a Normafa terhelését - nem lehetséges az
egész régió (Budaörs, Budakeszi és az érintett budapesti kerületek) fejlesztése nélkül: konfliktusmentes
együttműködésre volna szükség a János-hegy környéke turisztikai potenciáljának
kiaknázása illetve a turisztikai igény kielégítése érdekében. Sőt: ha azt nézzük, hogy honnan ered ez a turisztikai igény és mi ennek a tehertételnek a forrása, akkor nem nehéz kitalálni, hogy Budapest agglomerációjának teljes területe, illetve az összes fővárosi kerület és környéki település egyformán érintett ebben a kérdésben (eredetileg a Pilisi Állami Parkerdőgazdaság éppen ennek a problémának ilyen agglomeráció-léptékű megoldására született meg, éppen ennek a közfeladatnak, az erdők rekreációs szerepének fejlesztésére)!
Arról, hogy micsoda lehetőséget hagyott (és folyamatosan hagy) ki a
Parkerdőgazdaság, illetve micsoda lehetőséget szalasztanak el az önkormányzatok
érdemes a szakember véleményét meghallgatni: Szakember a turizmusról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése